HTML

Utánam olvasó!

"Mit sem ér a tudás bölcsesség nélkül, és a bölcsesség lelkiség nélkül, az igazi lelkiséggel pedig mindig együtt jár a mások szolgálata."

Friss topikok

  • daneda: Én felmásztam a Nap piramisra, a leghosszabb oldalon, esőáztatta agyagos, sáros talajon. Különlege... (2009.08.24. 23:07) Utazás, történelmi utazások

Linkblog

2007.10.29. 17:41 zezi

"Szól a kakas már"

A mai nap kártyája: Vége a nehézségeknek. Vége? Úgy legyen!

 

Mai témám is elég egyedi, de számomra fontos, beteszem, ideírom. Járom  a temetőket, régi sírköveket, sírszobrokat fotózok- felekezetektől függetlenül. S ahogy lehetőségem engedi, próbálok annak is utánanézni, hogy mit is látok. Így kerülnek ide az alábbi fényképek és az idézet is. Zsidótemetőben jártam, s ahogy ránéztem a sírkőre a Szól a kakas már c. dal ugrott be nekem. Tudom, hogy a sírköveken madárként sast ábrázolnak. Azt is tudom, hogy a Szól a kakas ... klezmer dal.

"A világszerte ismert legenda szerint ez a dal Taub Eizik Izsák nagykállói rabbi nevéhez fűződik. Hogy pontosan milyen szerepet is töltött be a dal megszületésében, azt homály fedi, az erről szóló legendák ugyanis ellentmondanak egymásnak. Bizonyos források szerint ő gyűjtötte a falusiaktól a Szól a kakas már dallamát és szövegét, mások szerint ő írta, megint mások szerint kedvenc nótája volt és a meghonosításában segédkezett. Akármi is legyen a valóság, a Szól a kakas már a zsidó és klezmer muzsikusok egyik kedvelt dallamává vált.

Taub Eizik Izsák a vármegye főrabbija lett, miután a tehetséges fiú visszatért Morvaország fővárosából, ahol a rabbiképzőt látogatta. 40 évig tartó nagykállói szolgálata alatt a békés egymás mellett élésre tanított, bevezette a magyar igehirdetést, közadakozásból iskolát, kórházat és zsinagógát alapított. Hatalmas tisztelet övezte már életében is, mert sokan csodatévő energiát tulajdonítottak neki. Õt tartják a haszidizmus (ortodox zsidó vallási irányzat) magyarországi alapítójának. 70 évesen, 1821 március 11-én halt meg. Halálának évfordulóján - Ádár hó 7-én - a mai napig sokan keresik fel a nagykállói zsidótemetőben lévő sírját."

A dal szövege így szól:

Szól a kakas már,
majd megvirrad már,
Zöld erdõben, sík mezõben,
sétál egy madár.
Várj, madár, várj,
Te csak mindig várj,
Ha az Isten neked rendelt
Tied leszek már.
Micsoda madár,
micsoda madár!
Kék a lába, zöld a szárnya,
engem oda vár. 
Szól a kakas már,
majd megvirrad már,
Adoneynu r'ey v'onyeynu,
Miért nincs az már?

 

 A kakas a feltámadás szimbóluma is. Lehet, hogy mégsem olyan véletlenül jutott

eszembe?

Blogomat irodalmi blognak indítottam, nem kizárva az énblogot sem. Utolsó megjegyzéseim elég személyesre sikerültek, ahogy az élet hozta. Sokáig egy társkereső oldalon blogoltam, de úgy éreztem olyanok a témáim, hogy azok nem illenek oda. Így kerestem magamnak újabb lehetőséget.

Szólj hozzá!

Címkék: dal sírkövek


A bejegyzés trackback címe:

https://utanamolvaso.blog.hu/api/trackback/id/tr7212116

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása